Viser innlegg med etiketten historie. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten historie. Vis alle innlegg

torsdag, desember 09, 2010

Et lite ord om Sverige

Jeg nevnte så vidt noe om Sveriges geografiske og strategiske betydning hva angår kommunikasjonslinjer, er det tydeligvis flere som er enige. Her fra Wikileaks:
Although Sweden does not posses a direct undersea cable from the U.S., Sweden is a central European communications hub. For example, Swedish company TeliaSonera is an international carrier that owns and manages 43,000 km of fiber optic cable linking Russia and the Baltics to the rest of Europe and the U.S. If these lines of communications were to be destroyed, disrupted, or exploited, it may compromise global communications.
Det er vanskelig å anse at ovenstående informasjon utgjør noen risiko å formidle. Det er kun en bekreftelse forhold som er vel kjent og lar seg analysere mer i dybde og bredde. Se også tidligere lille artikkel om Internets historie, her.

Det er kanskje unødig å si, men jeg har et sterkt behov for å koble ut nå. Jeg har vært flink og gjort mine første analyser. Jo mer jeg går i detalj, jo mer absurd fremtrer situasjonen jeg er i. Det er mulig jeg må be om litt bistand fra gode støttespillere, men har god tro på at saken kan løses i min og mine kollegers favør.

Å kreve en utsletting av kritikk og personlighet fra sine ansatte (nevnte jeg at en kollega fikk irettesettelse fordi hun hadde på seg lue inne?) har overhodet ikke noe å gjøre med målet om at alle bidrar til et godt miljø og gode samarbeidsforhold.

torsdag, februar 04, 2010

Internetthistorie, kort

NORSAR ble i september 1973 knyttet til ARPANET gjennom satelitt. London og Kjeller var dermed de to første stedene utenfor USA som ble knyttet til Internett.

Historier om ARPA, NORSAR, kontroversielle forskere og ledere som jobbet svært effektivt sammen under den kalde krigen er mulig å finne. Blant annet er noe av historien om den første tilknytningen til nettet utenfor USA festet i Pål Spillings Fra ARPANET til internett.

Norge var på 60-tallet fortsatt Festnung Norwegen malt i dempede naturfarger. 1965 initierer DARPA kontakt med FFI ledet av tre snedige herrer av utvilsomt stort kaliber. NTNF drev NORSAR som ble satt i drift på Kjeller 1970-71 som Norwegian Seismic Array. Det gamle Televerket bidro til å frembringe teknologi og algoritmer for å klare multi-destination half duplex. En artig liten radioaktig terminologi der, altså.

Oppkoblingen i 1973 er ikke nødvendigvis optimal i sin mangel på båndbredde. Arbeidet med å pakke store mengder informasjon i mange små var ennå ikke klart. Men det er en spennende tid når det er pakker man jobber med. I 1979 kobles SATNET på ARPANET og vi ble internett vi også.

Kanskje kom også ELIZA, PARRY og RACTER med linjene over? Forskningsassistenter på Kjeller satt helt sikkert også og lekte seg med de tidlige gleder ved å være koblet til nettet. I am not alone – I am a MUDder.