Viser innlegg med etiketten RACTER. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten RACTER. Vis alle innlegg

lørdag, juli 03, 2010

Husdyrønske

Det går med en del katter her. Det er ingen hyggelig tanke, selv om katten, eller fordi katten er et veldig veldig hyggelig dyr. Smart på sin måte, men ikke spesielt mye raskere enn en bil, og nokså lett distrahert.

Jeg kan ønske meg en robot, som for eksempel Zeno. Men jeg stiller noen krav jeg er redd ikke kan fås for noen billig penge eller uten litt for mye viten. Nerding med andre ord.

Tenk å ha en liten tass gående hjemme, men med personlighet som Racter. Når jeg går på jobb, første morgen etter lille Zeno er ladet og oppdatert, sier jeg: Nå får du være snill gutt da, koble deg på nett og lær litt. Du kan bruke harddisken i hjørnet der hvis du føler deg litt liten.

Når jeg kommer hjem, er det en frekk liten jævel som sitter der og koser seg med mine fjernkontroller. I hjørnet på stua har han lagt fra seg en modell laget av CD-skår. Epostboksen er full av svar fra kontaktannonser til Zeno fra Zeno, Zeno, Zeno og Zeno.

Punkt 1 på listen, formater hjernen hans, forsøk på nytt.

onsdag, februar 17, 2010

Tålmodighet er en dyd


Det merkes at jeg ikke er veldig dydig av meg. Jeg har vansker med å holde tilbake. Jeg går som en ivrig traver holdt tilbake av ufrivillige tømmer.

Det enkleste hadde vært å bare si hva som dukket opp til en hver tid. Det er bare det at det dukker opp så ufattelig mye på så ufattelig kort tid. Derfor blir det med disse kryptiske sensurerte tanker om min hverdag. En hverdag som hinter om et turbulent emosjonelt nivå.

OK, så det er vanskelig å holde tilbake. Er det så fordi det er noen rasjonalitet, noen plan som må følges? Kanskje? Nei. Men, jeg ønsker heller ikke å forspille et godt liv ved å fremstå å være på et sted jeg ikke har noen rett å være på. Som om alle spørsmål allerede er besvart og alt er avklart.

Jeg vet hva jeg ønsker meg, men så får vi se hva livet ønsker meg. Kommer helt sikkert til et fornuftig kompromiss.Livet er rart. Syns jeg. Spennende. Noe absurd til tider.
In a half bright sky
An insect wraps and winds
A chain, a thread, a cable
Around the sphere of water.
- Racter 1984
Jeg bør takle usikkerheten. Kanskje blir det strikkhopp. Bortført av kjempesommerfugler er kanskje ikke den verste måten å reise på.

lørdag, februar 06, 2010

Utvald hymne

Frå Racter den gong menn gjekk i rosa jakke, 1984:
I gave the man a coat. I gave the woman a brassiere.
I gave myself an electric current. We all were
happy and full of delight. Take the coat from the
man and remove the brassiere from the woman and take the electric current from me
and we will be sad and full of anguish.
- The Policeman's Beard Is Half Constructed, RACTER

torsdag, februar 04, 2010

Internetthistorie, kort

NORSAR ble i september 1973 knyttet til ARPANET gjennom satelitt. London og Kjeller var dermed de to første stedene utenfor USA som ble knyttet til Internett.

Historier om ARPA, NORSAR, kontroversielle forskere og ledere som jobbet svært effektivt sammen under den kalde krigen er mulig å finne. Blant annet er noe av historien om den første tilknytningen til nettet utenfor USA festet i Pål Spillings Fra ARPANET til internett.

Norge var på 60-tallet fortsatt Festnung Norwegen malt i dempede naturfarger. 1965 initierer DARPA kontakt med FFI ledet av tre snedige herrer av utvilsomt stort kaliber. NTNF drev NORSAR som ble satt i drift på Kjeller 1970-71 som Norwegian Seismic Array. Det gamle Televerket bidro til å frembringe teknologi og algoritmer for å klare multi-destination half duplex. En artig liten radioaktig terminologi der, altså.

Oppkoblingen i 1973 er ikke nødvendigvis optimal i sin mangel på båndbredde. Arbeidet med å pakke store mengder informasjon i mange små var ennå ikke klart. Men det er en spennende tid når det er pakker man jobber med. I 1979 kobles SATNET på ARPANET og vi ble internett vi også.

Kanskje kom også ELIZA, PARRY og RACTER med linjene over? Forskningsassistenter på Kjeller satt helt sikkert også og lekte seg med de tidlige gleder ved å være koblet til nettet. I am not alone – I am a MUDder.