Viser innlegg med etiketten film. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten film. Vis alle innlegg

lørdag, februar 05, 2011

Film bakpå

Det var en hyggelig kveld i går. Planen var en helt annen og ja, jeg skulle gjerne sett et par personer jeg er veldig glad i. Det ble noen nye bekjentskaper i stedet, drevet av champagne og lettelse over arbeidsukens slutt. La meg to i natt, sto opp klokken seks. Av en eller annen grunn.

Det er både og å se film når alkoholen brytes ned. Et fint tidspunkt å se følelsesbelastede filmer. Sippet som bare det til Temple Grandin, Mick Jackson 2010. Claire Danes som autist med interesse for kyr. Basert på sann historie, men holder fint som film. Terningkast 4.

The Great Outdoors, John Hughes 1988. John Candy og Dan Akroyd, mine to favoritter fra Chigaco. Ikke blant de beste filmene til noen av dem. Terningkast 3.

I love you man, John Hamburg 2009. Paul Rudd, Jason Segel. Fornøyelig om male bonding. Terningkast 4.

You don't mess with the Zohan, Dennis Dugan 2008. Adam Sandler, John Turturro. Gad ikke å se denne om igjen i dag. Terningkast 3.

Bortsett fra det, butikken, vært ute i solen. Ski i morgen.

mandag, januar 17, 2011

Familiær oppdatering

Jeg tenkte jeg skulle ta en liten oppdatering på filmer sett i det siste. Kort og greit. Skriving er visst ikke min sterke side om dagen.

Rambo - Sylvester Stallone, 2008
Må ikke forveksles med Rambo, First Blood, som var en strålende film. Denne er skikkelig skikkelig dårlig. 2

Robocop: Prime Directives Part II: "Meltdown" - Julian Grant, 2000
Milde himmel. Må innrømme at jeg var litt til og fra under "visningen". Ikke verdt et eneste knappehode av et glansbilde. Fortellerteknisk - krapola, visuelt - lite givende, skuespillere - følelsesladet lilla skjerf-teater fremført av Hitlerjügend. 0 - null

The Sorcerers Apprentice - Jon Turteltaub, 2010
Coveret til DVD gjør dette umiddelbart gjenkjennelig som tilhørende samme klasse som Night at the Museum, National Treasure og lignende vomfyll. Fin søndagshvile.
Jeg syns Nicholas Cage så litt sliten ut. Han har vel vært med i en del eventyrfilmer de siste årene og er kanskje nær en yrkesskade. Jay Baruchel, som er læregutten, har en spesiell stemmeprakt og fremstår litt falt ned fra månen. 3


Avatar - James Cameron, 2009
Det ble to ganger på kino. Første gang jeg ser den hjemme i stua denne helga, og jeg så den første halvtimen to ganger. Det er en imponerende film på alle måter. Det er bra definerte karakterer, en historie som virker, et troverdig univers - og nok detaljer til å sluke deg hel. Fornøyelig, engasjerende. Et par detaljer er det alltid å plukke på, men - En stor film. 5


Det er godt mulig jeg har sett et par filmer til siden sist. Burde kanskje ha skrevet opp hvilke det var. Det er mye amerikansk på listen denne gangen og det er fortsatt bildefritt. Tegnet litt før jul, men neppe noe å legge ut.

mandag, januar 10, 2011

Sekretær

Secretary - Steven Shainberg (2002)
Eller - How to come out as a dominant submissive. En fin 5.
Herlige Maggie Gyllenhaal som utslippet fra et kort opphold på psykiatrisk, rett i jobb som sekretær for riktig person. Veldig morsom og samtidig litt sår (skinke).

onsdag, desember 29, 2010

Kort om film

Da jeg bodde i Brasil, så jeg mellom en og fire filmer hver dag. Kjæresten og jeg satt alltid terningkast på hver film vi så sammen. Alt notert i dagbok. De fleste filmene fikk aldri noen omtale. Det var førsteinntrykket, følelsen for den, som var det viktigste.

I dag tar jeg opp en liten tradisjon.

Doc Martin - Ben Bolt, 2003
Med Martin Clunes. Hyggesegfilm. Fikk lyst til å se TV-serien. 4

Empire of the Sun - Steven Spielberg, 1987
Tygg hver munnfull seks ganger. Likte den stort når den kom, liker den nå. Storfilm. 5