Viser innlegg med etiketten SUNET. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten SUNET. Vis alle innlegg

torsdag, desember 09, 2010

Et lite ord om Sverige

Jeg nevnte så vidt noe om Sveriges geografiske og strategiske betydning hva angår kommunikasjonslinjer, er det tydeligvis flere som er enige. Her fra Wikileaks:
Although Sweden does not posses a direct undersea cable from the U.S., Sweden is a central European communications hub. For example, Swedish company TeliaSonera is an international carrier that owns and manages 43,000 km of fiber optic cable linking Russia and the Baltics to the rest of Europe and the U.S. If these lines of communications were to be destroyed, disrupted, or exploited, it may compromise global communications.
Det er vanskelig å anse at ovenstående informasjon utgjør noen risiko å formidle. Det er kun en bekreftelse forhold som er vel kjent og lar seg analysere mer i dybde og bredde. Se også tidligere lille artikkel om Internets historie, her.

Det er kanskje unødig å si, men jeg har et sterkt behov for å koble ut nå. Jeg har vært flink og gjort mine første analyser. Jo mer jeg går i detalj, jo mer absurd fremtrer situasjonen jeg er i. Det er mulig jeg må be om litt bistand fra gode støttespillere, men har god tro på at saken kan løses i min og mine kollegers favør.

Å kreve en utsletting av kritikk og personlighet fra sine ansatte (nevnte jeg at en kollega fikk irettesettelse fordi hun hadde på seg lue inne?) har overhodet ikke noe å gjøre med målet om at alle bidrar til et godt miljø og gode samarbeidsforhold.

onsdag, desember 01, 2010

Wikidenial

Det er neppe første gangen myndigheter setter i gang massive dataangrep, men det nå åpenlys krig mellom gjett-hvem og Wikileaks. I dag har de vært nødt til å emigrere til Amazons nettsky for å unnslippe massive distributed denial of service (DDos) angrep.

Et DDoS er å målrette ufattelig mange samtidige forespørsler mot en server slik at den ikke lenger klarer å ta unna køen og går i kne.  Et slikt sammenbrudd kan ta lang tid å fikse, selv av nerder, så det er bedre å stenge ned muligheten for å ta kontakt for en stund mens en klør seg i hodet og finner en måte å hindre angrep fra samme kilde.

Hvis 10.000 mennesker spør om ens oppmerksomhet, stående rundt deg i ring og roper, da er det sannsynlig at en opplever et lite sammenbrudd. Det vil også kunne oppleves som noe aggressiv oppførsel. Effekten av 10Gb/s på en nettserver er som oftest svært negativ for alle andre som forsøker å få ut noe data. En grei måte å hindre tilgang til dokumenter du ikke vil at noen skal lese før interessen avtar.

Sverige, hvor Wikileaks har en nettserver er strategisk plassert. Ikke bare er det et demokratisk samfunn eller annet tull, men også et av internettets viktigste knutepunkter her i Europa. En betydelig del av all internettrafikk fra Europa over atlanteren er avhengig av linjer som går fra Sverige gjennom SUNET. Mer om det senere, kanskje.

Det er krig, mellom mektige nasjoner og i hovedsak en knøttliten ideell organisasjon. Litt flaut.